Visie IKC Rheezerveen
Eerlijke kansen voor elke kind. Ieder kind heeft recht op een optimale ontwikkeling en het recht om te leren. Op IKC Rheezerveen gebeurt dit vanuit een sfeer van veiligheid en vertrouwen. Kinderen worden gestimuleerd om zich kennis en vaardigheden eigen te maken en zich te ontwikkelen tot een zelfstandig individu. Een nauwe samenwerking en partnerschap tussen onderwijs- en opvangprofessionals, ouders en andere betrokkenen is belangrijk. Specifiek voor het onderwijs is dit hieronder verder uitgewerkt.
Visie op leren en gedrag
Eerlijke kansen voor elke kind. Ieder kind heeft recht op een optimale ontwikkeling en het recht om te leren. Op IKC Rheezerveen gebeurt dit vanuit een sfeer van veiligheid en vertrouwen. Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen. Op IKC Rheezerveen hechten wij veel waarde aan effectief leren. Dit betekent dat het leren zo verloopt dat kennis en vaardigheden worden opgeslagen in het langetermijngeheugen. Kennis is wat ons betreft de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. We weten hoe leren werkt vanuit neuropsychologisch onderzoek. Leerkrachten geven instructie volgens bewezen effectieve principes, zoals; het ophalen van voorkennis, het herhalen van al eerdere aangeleerde lesstof en het stellen van hoge doelen. Als het gaat om leren dan zijn er verschillen tussen kinderen. Om tegemoet te komen aan deze verschillen is geven wij kinderen extra tijd om te leren en bieden wij extra ondersteuning. Ons onderwijs legt de nadruk op drie essentiële domeinen van ontwikkeling: kwalificatie (cognitieve groei), socialisatie (burgerschapsvorming) en persoonsvorming (ontwikkeling van persoonlijk leiderschap). Een doorgaande leerlijn vinden wij van belang, vandaar dat wij een nauwe samenwerking en partnerschap hebben tussen onderwijs- en opvangprofessionals, ouders en andere betrokkenen is belangrijk.
Visie op het leren en gedrag – organiseren
Op IKC Rheezerveen bieden we kinderen een veilige en ordelijke omgeving die voorspelbaar is. IKC Rheezerveen is een Vreedzaam kindcentrum. We hebben duidelijke routines en afspraken die eenduidig zijn. Alle medewerkers gebruiken hetzelfde klassenmanagement, dezelfde regels en structuren. Ons onderwijs is gericht op het optimaal laten leren van kinderen, waarbij leerkrachten de kerntaak hebben om kennis en vaardigheden over te brengen op een manier die duurzame opslag in het langetermijngeheugen van de kinderen bevordert. Alle leerkrachten maken zoveel mogelijk gebruik van de bewezen effectieve principes van Expliciete Directe Instructie (Hollingsworth & Ybarra, 2020) bij het aanleren van kennis en vaardigheden. Daarnaast wordt er ingezet op interactie tussen de kinderen en de kinderen onderling, waardoor er wordt samengewerkt en relaties worden versterkt (o.a. inzet van coöperatieve werkvormen). De leerkrachten stellen heldere doelen en vergroten het zelfvertrouwen en de motivatie van de kinderen. Ook laten ze de kinderen succeserveringen opdoen. Dit wordt onder andere gedaan door de inzet van de leerkuil (Nottingham, 2020). De leerkuil maakt inzichtelijk dat leren een proces is waarbij je verschillende fasen doorloopt. Ons curriculum is kennisrijk en legt hoge verwachtingen vast voor alle kinderen. De leerkracht kiest na de eerste (groeps-)instructie of er daarna voor bepaalde kinderen tijd is om te differentiëren in (leer)tijd, ondersteuning en opdrachten. Op IKC Rheezerveen ligt de focus in de ochtenden op de vakken rekenen en taal (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en woordenschat), omdat we het belangrijk vinden dat kinderen beschikken over goede basisvaardigheden. In de middag is er meer aandacht voor thematisch werken, burgerschap en sociale vaardigheden. ICT wordt ingezet om het leerproces te verrijken. Kenmerkend voor IKC Rheezerveen is dat er een aantal keren in de week buitenlessen worden gegeven. De effectiviteit van ons onderwijs wordt zowel formatief als summatief getoetst. Formatief handelen wordt ingezet om het leerproces van kinderen bij te stellen en te verbeteren. Summatief toetsen wordt ingezet om de opbrengsten van ons onderwijs vast te stellen en te evalueren. De samenwerking met ouders (en andere betrokkenen) vinden wij belangrijk. Er zijn regelmatig driehoekgesprekken samen met de kinderen en ouders waarin we bespreken hoe de ontwikkeling van het kind gaat.